Gode råd og tips til boligen

Indret din bolig med et træningsrum

0

Er du den glade ejer af et hjem med god plads, et ekstra rum eller måske endda en hel kælder? Måske ved du ikke engang helt, hvad du skal bruge al pladsen til? Så er et træningsrum den perfekte løsning.

Langt de fleste mennesker ønsker at finde tid til træning og motion, generelt at føre en sund og aktiv livsstil på alle punkter. Men for mange kan det være svært at nå. Hverdagene går med arbejde, børnepasning, madlavning, indkøb og rengøring og inden man ser sig om, så er dagen gået og igen nåede man ikke i fitnesscenteret.

Andre bryder sig ganske enkelt ikke om at færdes i et offentligt træningscenter, da de helst vil træne i fred. Med dit helt eget træningsrum i hjemmet, kan du træne helt uforstyrret lige når det passer dig. Du behøver ikke at tænke over hvad du har på eller hvordan du bærer dig ad, for du er i hjemmets trygge rammer.

Desuden er der ingen spiltid med transport til og fra fitnesscenteret, og du kan endda udnytte tiden og træne mens børnene sover. Et privat træningsrum er med andre ord den perfekte løsning i en travl hverdag. I nedenstående guider vi dig til hvordan, du får indrettet det helt ideelle træningsrum.

 

De 3 vigtigste træningsredskaber

Rammerne skal være i orden, når der skal laves et træningsrum i hjemmet. Helt grundlæggende fungerer det bedst i praktisk, hvis man vælger et lidt afsides rum gerne i stueetagen eller kælderen. Det kan godt støje lidt når man træner igennem, hvilket ikke er hensigtsmæssigt tæt på hjemmets stue eller soveværelser. Hop eller løb kan også give stød i hele huset og gøres derfor bedst i eksempelvis en kælder. Vælg også gerne et rum med vinduer, så der kan komme frisk luft ind og god ventilation.

Derudover er der selvfølgelig en række effektive træningsredskaber, der sikrer en optimal all around træning.

  • En træningsbænk: Her på har du den bedste stilling til diverse styrkeøvelser såsom bænkpres, triceps-dips og sågar mavebøjninger. Du er hævet fra jorden i en ideel højde og er sikret god støtte i nakke og lænd.
  • Et sæt håndvægte: Og gerne med flere forskellige vægtklasser. Med varierede håndvægte kan du lave et væld af øvelser. Herunder bl.a. biceps crunch, skulderstræk og rygløft.
  • En kettlebell: En forholdsvis ny spiller blandt de mere traditionelle træningsredskaber. Ikke desto mindre er den yderst funktionel og meget velegnet til eksplosive øvelser som eksempelvis squat eller lunges. Den er også ideel til at træne talje og på den måde komme sidedellerne til livs.

 

Som opvarmning til den slags styrkeøvelser kan man jo med fordel løbe eller cykle en tur i det fri. Er du ikke det store friluftsmenneske eller er det ganske enkelt for koldt, så findes der også indendørs træningsmaskiner i den genre. Alt efter hvor meget plads du har i dit nye træningsrum, så har mange også glæde af maskiner som motionscykel, løbebånd eller romaskine. På den måde kan du både styrketræne og dyrke cardio på ét og samme sted.

 

Gode råd til hjemme træning

 

Regelmæssig træning kræver disciplin og faste rutiner, også selvom det bare foregår i hjemmet. Start derfor med fordel med at sætte dig et mål for din træning. Hvor mange gange i ugen, hvor lang tid ad gangen og hvad ønsker du at opnå? Et det er ønske om vægttab, der driver dig? Eller bare følelsen af større velbehag og overskud?

Mål og drømme er individuelle i allerhøjeste grad, det handler bare om at være tro mod dem og komme til måls.

Vi mennesker er i høj grad drevet af motivation. En af de ting der kan motivere mange er god musik, så bliver træningen bare lige lidt sjovere. Lav dig en work-out playliste, skru op for lyden og nyd musikken.

Hvis du ønsker at opnå vægttab, så skriv dine resultater ned. Vej dig for eksempel én gang i ugen. Hvis du hver gang ser en fremgang, så er det motivation i sig selv, du bliver måske næsten ligefrem helt afhængig af daglig træning.

Når man først har brugt tid og penge på at indrette et træningsrum og købe træningsudstyr, så er det synd og skam ikke at få det brugt. Så sørg for at finde den motivation, der fungerer for dig. Måske kan man som par have glæde af at træne sammen, både for selskabets og motivationens skyld. Hvis hver anden aften foran tv’et i sofaen byttes ud med bare en time i træningsrummet, så vil du eller I med garanti lynhurtigt kunne se tydelige resultater af træningen.

Endelig sover man bare bedre om natten, når man om dagen har fundet tid til fysisk aktivitet.

Leave A Reply

Your email address will not be published.